sunnuntai 30. lokakuuta 2016

PALJON ON MUUTTUNUT

Ulkona ei ole enää lainkaan niin värikästä kuin kuukausi sitten, kun vietettiin rakkaan siskoni kanssa lokakuun toista päivää ulkona kävellen. Olin juuri nukkunut pari yötä uudessa kodissa ja herännyt aamuisin itkuisena ja sekaisin tuntein. Sitä jatkui jonkin aikaa ja mietinkin pitkään, miksi tein elämästäni tahallaan vaikeaa juuri silloin, kun kaiken piti olla vihdoin hyvin.

IMG_0971

Viime syksy oli yks mun elämän vaikeimmista ajoista. Olin hukassa, enkä osannut nauttia itse syksystä - siitä mulle rakkaimmasta vuodenajasta - yhtään. Mä elin odottaen ja tieto paremmasta päivästä sai mut olemaan edes hetkittäin läsnä. Tuntui, että elämä oli vain samanlaisia päiviä toisensa perään, eikä mikään edistynyt. Aika kului, mutta mun elämä oli koko ajan paikoillaan. En varmaan olisikaan uskonut, jos joku olisi sanonut, että sun elämä tulee olemaan niin erilaista vuoden päästä. Että kaikki asiat, ne ihan oikeasti järjestyy ja voit elää ihan huoletta nyt.

Olisipa joku sanonut, vaikka en mä olisikaan uskonut. Olisin ehkä vaan aikaisemmin tajunnut, että asiat ei edisty ellei niiden eteen tee jotain. Elämä ei muutu itsestään - se muuttuu pitkälti omista valinnoista sekä rohkeudesta. Sen ja 1000 muuta asiaa mä oon oppinut viimeisen vuoden aikana. Ja nyt kun mulle sanotaan, että asiat järjestyy, niin mä vastaan, että mä tiedän. Mä uskon.

IMG_0986

Halusin pitkään tätä kaikkea, mitä mulla on nyt. Toivoin joka päivä, että tekemäni valinnat vie mua elämässäni siihen suuntaan, että voisin jonain aamuna herätä sekä olla varma, että tein oikein.

Välillä mun tekee mieli vaan tanssahdella matolla, joka tuntuu niin pehmeältä jalkojen alla, että pakostakin hymyilyttää. Välillä tuntuu siltä, että aika menee ihan liian nopeasti ja pelottaa, etten mä ehdi nauttia tästä kaikesta tarpeeksi. Mutta sitten mä muistelen ihan kaikkea, mitä tänä syksynä on tapahtunut ja oon vähintään 150%:sti varma siitä, että viimeiset kuukaudet on ollut mun elämän parhaimpia.

IMG_6054

Vuodessa moni asia on muuttunut, mutta niin yhdessä kuukaudessakin. Lokakuu ei ehkä alkanut parhaimmalla mahdollisella tavalla, mutta on ollut loppujen lopuksi varmaan syksyn paras kuukausi - kuten aina. Eilen aurinko paistoi yhtä kirkkaasti kuin lokakuun toisena ja ulkona oli ihan yhtä nättiä, vaikka suurin osa lehdistä olikin jo pudonnut. Pitkä kävelylenkki ja spontaani kahvilassa käynti ystävän kanssa oli paras tapa viettää lääkisristeilyn jälkeistä päivää. Ja mä tiedän, että tein oikein, kun jokainen päivä tuntuu uudelta mahdollisuudelta.

Jos joku kysyy, voin luvata, että kaikki on vihdoin hyvin.

8 kommenttia :

  1. Voi ihana, hurjasti tsemppiä! Mä olin niin onnellinen sun kouluun pääsyn puolesta, että unohdin tyystin ettei se ole todellakaan ainoa asia mikä määrittää onnellisuuden. Sulla on huikea tulevaisuus edessä ja huikea elämä jo nyt tässä, nauti! Mutta välillä on myös ok olla vähän möö, siten taas osaa erottaa ne kirkkaimmat hetket :) Mäkin haluan uskoa, että mun asiat tulee vielä järjestymään <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Roosa <3 Mä jotenkin uskon siihen, et asiat menee aina vähän niin kuin niiden on kuulunutkin mennä. Siis totta kai tiettyihin asioihin voi itsekin vaikuttaa, mut loppujen lopuksi on niin paljon kyse myös tuurista ja sattumasta, kuten vaikka opiskelupaikan saannin kohdalla. Sillä, että mä sain opiskelupaikan tänä vuonna enkä vaikka jo vuosi sitten, on ollut varmasti tosi suuri merkitys siihen, missä olisin ja millasta mun elämä olis. Tottakai. Mut niin moni asia olis jäänyt tapahtumatta ja oivaltamatta, ellen olis joutunut elämään viime syksyä omien ajatuksieni keskellä. Vasta tänä syksynä olin valmis vastaanottamaan tän kaiken uuden ja rohkenin tekemään päätöksen, joka oli täysin mun päätettävissä. Ei sattuman tai kenenkään muun. Ja vasta nyt mä tajuan, että onnellisuus ei todellakaan tule siitä, että pääsee opiskelemaan, vaikka ajattelin koko viime vuoden niin. Eieiei. Se on pieni pala sitä, mut loppu peleissä just ne asiat, joihin voit 150%:sti itse vaikuttaa, määrittää sen suurimmalta osalta.

      Muista, et sullakin on kaikki langat sun omissa käsissä onnellisuuteen ja hyvään elämään jo nyt. Se opiskelupaikka on niin pieni osa sitä, vaikka onkin tässä vaiheessa elämää tosi merkittävä asia. Toivon sydämeni pohjasta, että ens keväänä on sun vuoro. Tsemppiä ihan hurjan paljon lukemiseen <3

      Poista
  2. ihana lukea sun ajatuksista ja mietteistä! Mäkin uskon tohon, että loppujen lopuks kaikella on jokin merkitys ja monet asiat onkin yllättävänkin kytköksissä toisiinsa - kun toinen ovi ei aukea, toinen aukeaa ja saattaa tarjota jotakin paljon parempaa. Ja hei, oli ihana huomata että sulta on pitkästä aikaa tullut postaus! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos, ihana kuulla! <3 Jep, niinhän se suurimmaks osaks varmaan meneekin tai ainakin me kaikki varmasti halutaan uskoa niin. Ja kun uskoo, niin ihan varmaan jotain hyvää tapahtuukin.

      Poista
  3. Ihana kirjoitus, ja ihana tunnelma kuvissa!<3

    https://harrietgripenberg.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  4. Apuaa miten upeita kuvia sulla on tää koko blogi täynnä! Tänkin postauksen kuvat on rakkautta <3

    http://the-happiness-theory.blogspot.fi/

    VastaaPoista