torstai 30. kesäkuuta 2016

CINQUE TERRE

Tultiin eilen takaisin Suomeen melkein kahden viikon reissulta Italiasta. Matka oli ihana, erilainen ja inspiroiva. Vaihdettiin maisemaa kolme kertaa ensimmäisen kohteen jälkeen, ja se oli osaltaan melko stressaavaa ja raskasta - pakata nyt parin päivän välein ja matkustaa junalla paikasta toiseen. En silti vaihtaisi mitään. Meillä oli siskon kanssa ihan tajuttoman upea reissu. Me nautittiin toistemme seurasta, juotiin viiniä rantakalliolla, kuunneltiin aaltojen ääniä, luettiin kirjaa ja sulkeuduttiin välillä omiin oloihimme musiikit korvilla, käveltiin monia kymmeniä kilometrejä, ihasteltiin maisemia, suunniteltiin, saatiin ideoita, syötiin hyvää ruokaa, matkustettiin monia satoja kilometrejä ja monia tunteja junalla, naurettiin vedet silmissä, maisteltiin mustekalaa, otettiin lukemattomia määriä kuvia, syötiin koko kesän edestä jäätelöä, poistuttiin ravintolasta keskellä päivää kauheassa hiprakassa, hölmöiltiin, otettiin miljoona julkaisukelvotonta selfietä ja monia vain perheenjäsenille lähetettyjä videoita, kauhisteltiin junamatkojen hintoja, tultiin kipeiksi ja nukuttiin muutaman tunnin päiväunet, mentiin fiiliksen mukaan, ihasteltiin auringonlaskua kukkulalla, käveltiin jalat rakoille ja mietittiin, miten upea kokemus reissu kokonaisuudessaan oli. Ja miten suuri etuoikeus oli saada kokea se.
  IMG_8056 IMG_8009 IMG_8029

Meidän reissu alkoi kolmella kokonaisella päivällä Cinque Terren upeissa ja niin rakkaissa maisemissa. Lennettiin siis Roomaan, josta matkustettiin yhteensä noin viisi tuntia junalla Manarolaan. Oltiin perillä vasta kuuden jälkeen, vaikka lento lähti Suomesta jo ennen kahdeksaa, joten päivä oli (niin kuin matkustuspäivät yleensäkin) melko raskas. Seuraavat kolme päivää nautittiin kuitenkin ihan täysillä, vaikka yksi sateinen aamupäivä ja ajottain melko viileä ilma välillä vähän ärsyttikin.

IMG_8184 IMG_8176 IMG_8192 IMG_8161IMG_8186

Yhtenä päivänä mentiin junalla Monterossoon, josta pikaisen kiertelyn ja aamupalan jälkeen suunnattiin patikointipolulle. Ostettiin liput (7,5e/kpl), jolla pääsi kulkemaan kaksi kylien välistä polkua. Alunperin meillä oli tarkoitus kävellä vain Monterosso-Vernazza väli, mutta päädyttiin lopulta jatkamaan Vernazzasta matkaa vielä Cornigliaan. Ollaan molemmat patikoitu kyseiset reitit jo aikaisemmilla matkoilla, mutta haluttiin ehdottomasti uudelleen, sillä maisemat ylhäältä on ihan tajuttoman upeat. Kyseinen päivä oli myös näistä kolmesta päivästä kuumin, joten hiki virtasi aika nätisti koko patikoinnin, kun noustiin ja laskeuduttiin satoja rappusia.

IMG_8225 IMG_8214 IMG_8229 IMG_8280IMG_8270 IMG_8271

Parin tunnin patikoinnin jälkeen saavuttiin Vernazzaan, jossa syötiin herkulliset focacciat meren äärellä istuskellen. Ei viihdytty täällä tuntia kauemmin, koska ei olla koskaan erityisemmin tykätty kyseisestä kylästä, joten jatkettiinkin jo aika pian matkaa kohti kukkulalla sijaitsevaa Corniglian kylää.

IMG_8287 IMG_8239 IMG_8237 IMG_8298 IMG_8303

Perille saavuttua ostettiin samantien jäätelöt meidän vakiopaikasta, vaikka sitä vastapäätä oli tullut uusi, ja istuskeltiin tovi näköalapaikalla lämmöstä nauttien. Oli ihanaa päästä käymään myös Cornigliassa, vaikka se ei kuulunut alunperin meidän suunnitelmiin.

IMG_8347 IMG_8338 IMG_8529

Cinque Terre ja varsinkin Manarola, jossa majoituttiin, oli jokatapauksessa taas ihan yhtä ihana kuin ennenkin - vaihtelevasta säästä huolimatta. Yhtenä iltana istuskeltiin pimeään saakka pizzan, mansikoiden, sipsien ja viinin kanssa iltaa rantakallioilla, tanssittiin musiikin tahtiin ja oltiin ehkä maailman onnellisimpia just siinä hetkessä ja siinä paikassa. Koska tää paikka - se on jotain tosi rakasta ja kaunista, ja onneksi me mentiin taas kokemaan se.