torstai 31. joulukuuta 2015

VUOSI 2015

Vuoden viimeisiä tunteja vietellään jo katse kohti uutta vuotta 2016. Mennyt vuosi on ollut tunteiden ja ajatusten sekamelskaa, kauniita asioita ja upeita hetkiä. Epäonnistumisen tunnetta, jännitystä, rakkaita ihmisiä, onnellisuutta ja loputtomalta tuntuvaa itkua. Vatsalihakset kipeäksi nauramista, vapauden tunnetta, yksin olemista, ihania reissuja, epätoivoa ja suurien asioiden pohtimista. Hetkessä elämisen yrittämistä, päätöksien lykkäämistä, lämmöstä nauttimista ja uusiin asioihin tottumista. Suuria onnen tunteita, ilon kyyneleitä ja vähän kaikkea niitä asioita, joita tähän elämään kuuluu haluttiin me tai ei.

IMG_6213 IMG_6129-3

Vuosi alkoi väsyneissä tunnelmissa ja lumisissa maisemissa ihanan uudenvuoden aaton jälkeen, aloitin pääsykokeisiin lukemisen suurella motivaatiolla, Jani lähti armeijaan ja mä vietin aikani lukien, salilla käyden sekä töitä tehden. Ostin laajakulmaobjektiivin, päätettiin lähteä siskon kanssa maaliskuussa Lontooseen ja ostettiin heti asioiden selkiydyttyä lennot. Vietin viikonloput armeijasta lomille tulleen poikaystävän kanssa, odotin kevättä ja olin onnellisempi kuin pitkiin aikoihin sekä innoissani tulevasta vuodesta. Kirjoitin tulevalle vuodelle 18 toivetta, joista 13 toteutui.

Tammi- ja helmikuun mennessä melko samalla kaavalla maaliskuussa tapahtui jo paljon enemmän. Kevät sekä Lontoon matka oli koko ajan lähempänä, ostin uudet aurinkolasit, kävin vähän vähemmän töissä ja luin vähän enemmän kuin alkuvuodesta, leikkasin hiukset taas lyhkäsiksi, intoilin sulista teistä ja tulevista juoksukeleistä, puhuttiin enemmän ja enemmän koiran hankkimisesta, rakastin kevään tuntua, aurinkoa ja valoisia aamuja. Maaliskuun lopulla lennettiin siskon kanssa Lontooseen ja vietettiin ikimuistoiset päivät sydämeen ikuisesti jääneessä kaupungissa.

Huhtikuussa pääsykokeisiin lukeminen jatkui ja elämä oli todenteolla aika tylsää, vaikka välillä kävinkin Turussa shoppailemassa sekä testaamassa ensimmäistä kertaa Pub Niskan pizzat. Haaveilin kesän lämpimistä päivistä, mutta osasin nauttia myös siitä ihan tavallisesta arjesta pääsykoekirjojen ja keväisen auringonpaisteen keskellä. Toukokuussa aloitin kesän vieton heti pääsykokeiden jälkeen. Pullollinen viiniä, siskon korvaamaton seura, elokuvailtoja, Aurajoen rannassa istuskelua, valokuvailua, herkuttelua kahviloissa sekä ravintoloissa, hymyilyä aamusta iltaan, töiden jatkamista pitkän tauon jälkeen ja kesälomamatkan odottamista.

IMG_8457-2 IMG_8599

Kesäkuu alkoi valtavalla työmäärällä ja koiranpentujen luona vierailulla. Uuden perheenjäsenen tulo meille vahvistui entisestään ja muutaman viikon odotus tuntui ajatuksena kauhean pitkältä ajalta. Ostettiin siskon kanssa myös liput Ruisrockiin!

IMG_0139-2 IMG_8792 IMG_9848 IMG_9032

Lennettiin kesäkuun puolessa välissä koko perheellä Nizzaan, missä vietettiin kaksi aurinkoista viikkoa. Turkoosi meri, huolettomuus, hyvät ruokakokemukset, kiireettömyys, vierailut eri kylissä ja kaupungeissa, lämpimässä meressä lilluminen, ruskettuminen, aamupalat parvekkeella meren yllä, päämäärätön haahuilu pitkin kauniita kujia, lukemattomat kävelykilometrit, festivaalit rannalla ja kauniit maisemat. Ranska oli ihana.

Melkein heti matkan jälkeen, heinäkuun alussa, meille muutti pitkän odotuksen jälkeen labradorinnoutajan pentu nimeltään Hilma. Voi sitä pientä suloista palleroa, mikä se oli tuolloin. Ja miten rakas se on. Samaan aikaan mulla oli kuitenkin lähtö Turkuun, jossa vietin koko viikonlopun siskon luona Ruisrockin merkeissä. Elämäni ensimmäiset festarit, täydellinen sää, ihanaa musiikkia, yöllinen kävely Ruissalosta keskustaan, upea ilotulitus, paras seura ja huikea meno. Kesä oli niin läsnä, ettei voinut olla muuta kuin onnellinen.

IMG_0388 IMG_0419

Heti seuraavana viikonloppuna juhlittiinkin pikkuveljen ripille pääsyä.

IMG_0836 IMG_2179

Heinäkuussa ja alkusyksystä käytiin monena päivänä retkillä Hilman kanssa välillä Iso-Valkeella ja välillä Torronsuolla. Vuoden loppupuoliskon aikana on tullut muutenkin ulkoiltua ihan hullun paljon päivittäisten lenkkien muodossa. Naurettiin yhtenäkin päivänä, että ei tulisi kyllä lähdettyä ihan vaan huvin vuoksi tarpomaan metsiin edestakaisin tai illalla lenkille kymmenen asteen pakkasessa. Päivääkään en silti vaihtaisi pois. Hilma on tuonut niiin paljon iloa päiviin.

IMG_0876 IMG_0916

Heinäkuun lopussa lähdettiin poikakaverin kanssa pariksi päiväksi Helsinkiin. Yövyttiin hotellissa ja syötiin paljon hyvää ruokaa, käveltiin ympäri Helsingin katuja, shoppailtiin vain vähän, istuttiin kahvilassa, nukuttiin hyvin hotellin valkoisissa lakanoissa, käytiin elokuvissa sekä kuntosalilla ja nautittiin siitä, ettei päivälle ole sen kummempia suunnitelmia.

IMG_1026 IMG_1938

Kesä oli säiden puolesta pääasiassa melko kylmä lukuunottamatta festariviikonloppua ja alkusyksyn lämpöaaltoja. Pavlovaa tuli herkuteltua monena päivänä jäätelön sijaan kuin myös amerikkalaisia pannukakkuja terassilla auringonpaisteessa syöden. Elokuun lopussa ensimmäiset syysfiilikset katosivat ja vietin päiviä ihanassa kesän tunteessa. Riippumatossa hengailua, grillailua ja terassilla syömistä, saunomista ulkosaunassa, elokuvan katselua ja huoletonta fiilistä tärkeän ihmisen seurassa.

IMG_1969 IMG_2039

Elokuun lopussa lähdettiin käymään siskon kanssa Tukholmassa. Vietettiin siellä ihana ja lämmin päivä herkullista aamupalaa syöden, kauppoja kierrellen sekä vanhankaupungin katuja kävellen. Kahden laivassa nukutun yön jälkeen olo ei ollut mikään kaikkein virkein, mutta siitä huolimatta jäin Turkuun viettämään vielä paria vapaapäivää.

Päivät kului syksyllä vähän liiankin paljon saman kaavan mukaan ja muistan olleeni niin kyllästynyt rutiineihin ja töissä käymiseen. Onneksi välillä työvuorolistat ammotti tyhjyyttään ja pääsin karkaamaan tavallista arkea Turkuun poikakaverin luo. Niinä päivinä vietettiin kuudetta vuosipäivää, käytiin elokuvissa ja seinäkiipeilemässä, tehtiin hyvää ruokaa ja vain oltiin. Näin myös siskoani sekä kävin yksikseni shoppailemassa sekä lenkillä. Osasin taas nauttia syksystä enkä halunnut palata takaisin kotiin. Lokakuussa sain vihdoin autokoulun viimeisen vaiheen suoritettua, vietettiin vuosipäivän lisäksi mun 20-vuotissynttäreitä kahteen kertaan Turussa sekä juhlittiin Halloweeniä.

IMG_3996 IMG_4101 IMG_4308

Marraskuussa karkasin muutamaksi päiväksi taas Turkuun, kävin siskon kanssa joululahjaostoksilla sekä katsomassa Nälkäpelin viimeisen osan, katsoin varmaan lähes joka ilta Netflixiä, ihastelin ensilunta, tein joulun ekat piparit ystävän kanssa ja tehtiin siskon kanssa ihan superonnistunut kuvausreissu. Marraskuu oli oikeastaan todella ihana kuukausi.

Joulukuussa kävin ensimmäistä kertaa hierojalla, fiilistelin tulevaa joulua ja paketoin lahjoja jo hyvissä ajoin, kävin kuuntelemassa mieskuoron joulukonserttia, varasin hetken mielijohteesta laivaliput Tallinnaan, jossa käytiin pyörähtämässä poikakaverin kanssa viikkoa ennen joulua, vietettiin työpaikan pikkujouluja keilaamassa, ostin ihan lemppareiksi muodostuneita vaatekappaleita, söin liian paljon joulutorttuja, lopetin työt kaupassa, sain toistaan ihanampia joululahjoja ja rakastin kaikkia ympärilläni olevia ihmisiä enemmän kuin koskaan.

Toivottavasti vuosi 2016 tuo tullessaan jotain yllättävää sekä lukemattomia upeita hetkiä ja seikkailuita. On hyvä pitää mielessä, että ihan mitä vaan voi tapahtua.

Ihanaa uutta vuotta teille jokaiselle siellä!