tiistai 31. maaliskuuta 2015

LONTOO: nähtävyyksiä ja muuta tietoa

Meidän lento lähti Lontooseen viime viikon maanantaina aamulla kahdeksan aikaan ja perillä oltiinkin paikallista aikaa jo yhdeksän maissa. Lennettiin Norwegianilla, joka osoittautui oikein helpoksi ja halvaksi lentoyhtiöksi, joskin saatiin parin viikon ajan ennen lähtöä vielä jännittää päästäänköhän me ollenkaan lentämään. Lakkoilut ei kuitenkaan onneksi jatkunut niin pitkälle, joten päästiin aloittamaan matka meille molemmille ihan uuteen kohteeseen. Nyt, monta kokemusta rikkaampana, ajattelinkin jakaa vähän yksityiskohtaisempaa tietoa meidän lyhyehköstä matkasta siitä ja yleisestikin Lontoosta kiinnostuneille. Elikkäs olkaa hyvät - ensin vuorossa vähän nähtävyyksiä ja muuta tietoa meidän matkasta!
IMG_7223 IMG_7212 IMG_6832 IMG_6846

Me yövyttiin Bayswaterin alueella London House Hotel -nimisessä paikassa. Sinne saapuminen Gatwickin lentokentältä oli tosi helppoa, eikä se vienyt paria tuntia enempää. Ostettiin kentältä heti laukut saatuamme junaliput London Bridgelle, jonne matka kesti noin puoli tuntia. Sieltä jatkettiin metrolla Westminsterin kautta Bayswaterin asemalle, josta kävelymatkaa hotellille olikin enää vaivaiset parisataa metriä.

Hotelli oli ihanan viihtyisällä alueella - kävelymatkan päästä kahdesta metroasemasta, Hyde parkista, ostoskeskuksesta, Notting Hillistä, erilaisista ruokapaikoista ja kaupoista. Itse hotelli oli myöskin siisti sekä kohtuuhintainen, eikä palvelussa ollut todellakaan mitään valittamista. Kaikenlaiset viestittämiset pelasi hyvin jo ennen matkaa ja hotellissa oli vastassa ystävällinen henkilökunta. Hotellin valinta ei olisi voinut mennä kyllä enempää nappiin - kaikki sujui hyvin ja sijainti oli ihan loistava.

IMG_7284 IMG_7269 IMG_7275 IMG_7279

Notting Hill - yhtenä aamuna otettiin suunnaksi kodikas ja viihtyisä Notting Hill. Suuntasimme heti ensimmäisenä aamupalalle yhteen ihanaan kahvilaravintolaan, jossa söimme reissumme ainoan "kunnon" aamupalan. Oikeasti emme edes viettäneet tällä alueella paljon aikaa, koska juuri kävellessämme Portobello Roadia mustat pilvet alkoivat kerääntyä taivaalle ja otimme kiireesti suunnan kohti metroasemaa ja Oxford Streetiä. Aluetta olisi ollut ihana kiertää enemmänkin kunnon ajan kanssa ja istahtaa viinilasilliselle johonkin ihanan näköiseen paikkaan. Tännekin on siis palattava vielä uudelleen!

IMG_6914 IMG_6887 IMG_6916 IMG_6898 IMG_6953 IMG_6933

Hyde Park - Me herättiin toisena aamuna ihanaan auringonpaisteeseen ja haettiinkin lähellä sijaitsevasta kahvilasta mukaan kahvit ja kaakaot sekä kaupasta parit donitsit, ennen kuin lähdettiin kävelemään ihanan aamuiseen Hyde Parkkiin. Ihasteltiin valtavaa puistoa, josta emme harmiksemme ehtineet nähdä kuin vain pienen osan. Tunnelma siellä oli niin omanlaisensa. Joutsenet uiskentelivat ihmisten lähellä ja kaupungin äänet haihtuivat luonnon äänien alle. Muissakin puistoissa olisi ollut ihana käydä kuten monessa muussakin paikassa, mutta noin lyhyessä ajassa ei vaan kaikkea ehdi millään tekemään, eikä matkaa suurkaupunkiin kannatakaan suunnitella liian tarkasti. Mekin jouduttiin iltaisin vähän muuttelemaan meidän seuraavan päivän suunnitelmia, koska - noh, mehän ollaan vaan ihmisiä, eikä mitenkään kyetä olemaan monessa paikassa samaan aikaan. Se oli vaan hyväksyttävä, ettei me tällä reissulla ehdittäis näkemään ja tekemään kaikkea mitä oltiin suunniteltu. Kaikesta huolimatta meidän reissu oli kokonaisuudessaan tosi ihana ja onnistunut, eikä harmita ollenkaan, että joudutaan palaamaan Lontooseen vielä joskus uudelleen ;-D

Oyster Card - Me hommattiin heti London Bridgen asemalta Oyster-kortit, joihin ladattiin aluksi 25 puntaa. Kortti toimii siis niin, että siitä maksetaan pantiksi 5 puntaa ja sitten niin paljon kuin luulee tarvitsevansa reissun aikana. Jäljelle jääneet rahat sekä pantin saa takaisin palauttaessaan kortin. Metroasemilla korttia leimatessa näkyi metrosta poislähtiessä jäljellä oleva summa sekä matkan hinta, ja tällä tavalla olikin helppoa seurata kortin saldoa. Me jouduttiin lataamaan viimeisenä päivänä kortille minimisumma 5 puntaa, jottei matkanteko jäisi yhdestä punnasta kiinni. Saatiinkin kortit palauttaessa takaisin n. 9 puntaa. Helppo eikä mitenkään kallis tapa käyttää metroa tai miksei bussejakin lyhyen loman aikana. Me itse matkustettiin vain metrolla ja se olikin ennenkaikkea todella nopea ja kätevä tapa päästä paikasta toiseen.

IMG_7000 IMG_7013

Tower Bridge - Vaikuttava silta Thames-joen varrella. Tänne suuntasimme toisena päivänä, kun olimme ensin viettäneet aamupäivän Brick Lanella (siitä lisää myöhemmin). Kuvailimme sillan kupeessa tovin jos toisenkin, mutta yhteistuumin halusimme jo jatkaa matkaa kaikista odotetuimman nähtävyyden luo.

IMG_7111 lontoo pysty-001 IMG_7139 IMG_7106

Big Ben - Olin ehkä odottanut Lontoon reissusta eniten tämän näkemistä. Se näyttää hienolta kuvissa, mutta se näyttää upealta myös paikan päällä. Ja se on valtava. Olisin voinut katsella kyseistä rakennelmaa pidempäänkin kuin tunnin, mutta meidät yllätti tietysti kaatosade ja järkyttävä tuuli. Sormet jäisinä ja hattua pidellen yritimme päästä ihmispaljoudessa eteenpäin ja hetkeksi levähtämään hotellille ennen pimeän tuloa, jotta jaksaisimme käydä läpi vielä muitakin paikkoja. Se on kyllä mielenkiintoista, miten nopeasti säätilat vaihteli Lontoossa. Välillä paistoi aurinko ja tuntui lämpimältä, mutta jo hetken päästä saattoi sataa vettä ja sormet olivat hetkessä ihan jäässä. Se ei silti haitannut, Lontoo näytti kauniilta missä säätilassa tahansa.

Piccadilly Circus - Käytiin tällä alueella vain pimeällä ja siellä olikin silloin ihana tunnelma. Ravintolat täyttyivät ihmisistä, jotka näyttivät niin onnellisilta, kynttilät valaisivat muuten pimeää ravintolaa ja musikaalit avasivat ovensa niitä janoaville ihmisille. Ihmisiä oli liikkeellä yhdeksän jälkeen vielä ihan ruuhkaksi asti, eikä tämä kaupunki tunnukaan ikinä nukkuvan. Niin paljon elämää ympärillämme. Täällä olisi ihanaa käydä myös päiväsaikaan, mutta vielä joskus haluan palata syömään illallista siihen kauniiseen ja tunnelmalliseen ravintolaan, jonka ohi kävelimme sattumalta. Miten yhdessä kaupungissa voikin olla näin paljon kaikkea?

IMG_6763 IMG_6797 IMG_6765 IMG_6776 IMG_6799 IMG_6804

Camden Town - Heti jätettyämme laukut hotellille ja syötyämme äkkiä jotain ruokaa lähimmässä ravintolassa, suuntasimme värikkääseen ja vähän rosoiseen kaupunginosaan keskelle valtavaa väenpaljoutta. Itse en erityisesti syttynyt paikalle - tosin en sitten tiedä oliko aikaisella herätyksellä ja matkustuksesta tulleella väsymyksellä jotain tekemistä asian kanssa. Emme kuitenkaan viihtyneet Camden Townissa paria tuntia enempää. Loppupäivä olikin ehkä jo lähellä katastrofia, joten nyt voin ainakin kokemuksen rintaäänellä sanoa, että ensimmäinen päivä kohteessa aikaisen matkustuksen jälkeen on syytä viettää ihan vain rauhassa kahviloissa istuskellen. Ei ainakaan kannata kävellä Oxford Streetiä päästä päähän. (:-D) No mutta sellasta - palataan myöhemmin kyseiseen kaupunkiin vielä shoppailun ja ruuan merkeissä!

8 kommenttia :

1. Kiva kuulla reissukuulumisia Lontoosta, ja nää kuvat on tosi hienoja! Se ihmisvilinä, kahvilat ja kauniit rakennukset - tykkään. Ite oon käynyt pari kertaa Lontoossa, mutta edelleen on paljon näkemättä. Ja kyllä, Big Ben on ihan mieletön! Se on yks harvoja nähtävyyksiä, jotka on oikeasti upeita niin kuvissa että livenä. Esimerkiksi Geysiiri täällä Islannissa, kaikki puhuu siitä ulkomailla ja haluaa nähdä, mutta voi taivas mikä pettymys se oli enkä edes ottanut kuvaa (mikä voi kyllä johtua siitäkin, ettei sen japanilaisen turistiryhmän takaa nähnyt kauheasti mitään..). Heh nojoo, onhan se luonnonihme kuitenkin.. :)

Anyway, lisää Lontoo-fiiliksiä! :)

1. Paljon kiitoksia! ♥ Ooh Lontoo oli kerrassaan upea ja ihana! Osasin kyllä odottaakin jonkin verran siltä kaupungilta, mutta jollain tapaa se yllätti silti. Ja Big Ben, kyllä, vau! Niinhän se usein meneekin, ettei ne luonnossa paikan päällä enää näytäkään niin hienoilta, mitä kuvissa. Mut jotkin paikat ne kuitenkin vaan on sellasia, ettei niiden upeutta ja sitä tunnelmaa voi vangita kuviin. :-)

2. Olin itse Lontoossa viitisen vuotta sitten ja muistelisin, että yövyttiin tossa juurikin samaisessa hotellissa! Se oli kyllä ihan nappivalinta silloin meidänkin mielestä :-) Voi että tää postaus nosti kauhean kaipuun Lontooseen.... Tosi upeita kuvia!

1. Noniin, se oli kyllä tosi jees hotelli! :-) No sanos muuta! Ai että olis muuten ihana viettää joskus kesä Lontoossa..Nyt tuolla oli vielä vähän inhottavan kylmä, ettei olisi pärjännyt edes nahkatakilla :-( Kiitos paljon!

3. Siis vitsit että tykkään näistä kuvista paljon, jotenki ihan super upeita! Tosi ihanat värit:-)

4. IHANIA kuvia!! Sulla on kyllä mielettömästi silmää kuvaamiselle!! :)