tiistai 2. syyskuuta 2014

VIELÄ VÄHÄN BERLIINIÄ

Kesän loppua tuli tosiaankin vietettyä poikakaverin kanssa pari viikkoa sitten Berliinissä - kaupungissa, jossa kyllä riittää nähtävää, mutta neljä päivää riittää oikein hyvin jo jalkojenkin kannalta. Käveltyä tuli paljon, mutta käytettiin me hyvin hyödyksi myös jo Tegelin lentokentältä ostamaamme Berlin Welcome Cardia, jonka ansiosta saatiin hypätä milloin ja mihin vain julkiseen kulkuneuvoon.

Ekana päivänä taidettiin kävellä kaikkein eniten, koska ei ihan vielä hallittu metrokarttaa tai ymmärretty millä kulkuneuvolla päästään minnekin. Meidän hotelli sijaitsi Friedrichstrassella, jonka U-bahn on käytännössä keskellä metrokarttaa. Se olikin mitä loistavin sijainti, sillä päästiin suoraan hotellilta lähtemään mihin suuntaan tahansa. Hotelli oli muutenkin suosittelemisen arvoinen. Siisti, neljän tähden hotelli, jonne päästiin kirjautumaan jo hyvissä ajoin ennen kahtatoista heti, kun saavuttiin hotellille. Päästiinkin pienen levähtelyn jälkeen heti tutkimaan kaupunkia. Suunnattiin ensin bussilla Alexanderplatzille, josta lähdettiin kävellen kartta apuna kiertämään Spree-jokea ensin kuvassa näkyvälle sillalle, jonka ylitettyä takaisin kohti lähtöpistettä pitkin jäljellä olevaa Berliinin muurin pätkää kävellen. Shortsit ja neule päällä tarkeni, ympärillä oli mielenkiintoista ja paljon uutta. Jalat vaan ei tykännyt niistä monista kilometreistä, jotka me tallustettiin. Oltiinkin jo hyvissä ajoin ennen kymmentä nukkumassa, että jaksettais vielä seuraavinakin päivinä tehdä jotain.

Seuraavana aamuna herättiin pitkien yöunien jälkeen pirteinä uuteen päivään, joka vietettiin pääasiassa kauppoja kierrellen. Siltä päivältä ei edes tullut kameraan kauheasti kuvia, vaikka kuljinkin joka päivä kameralaukku olalla. Kolmas ja viimeinen kokonainen päivä käytettiin pakollisilla nähtävyyksillä käymiseen, satunnaiseen haahuiluun, Tiergarten-puistossa kävelyyn, Dunkin donutsin donitsien maistamiseen, sisäpihoilla vierailuun ja muutamissa kaupoissa käymiseen. Se olikin varmasti koko reissun kivoin ja onnistunein päivä. Hypättiin heti aamusta hotellin edestä lähtevään ratikkaan, jolla mentiin Prenzlauer Bergin kaupunginosaan aamupalalle kahvilaan nimeltä Anna Blume. Syötiin siellä niin hyvät ja täyttävät munakkaat, ettei tarvittu hetkeen muuta ruokaa. Se päivä kierreltiin tosiaan vähän siellä täällä, liikuttiin paljon julkisilla ja nähtiin varmaan eniten koko reissun aikana. Viimeisenä päivänä ehdittiin kuitenkin vielä tehdä viimehetken ostoksia ja ajella julkisilla sinne tänne. Neljän päivän ahkeran kävelyn ja kokoaikaisen menemisen jälkeen oli kyllä ihana palata kotiin, rentoutua ja antaa jalkojen levätä edes sen yhden kokonaisen päivän. Matkustaminen on ihanaa, mut välillä on maailman parhainta olla vaan kotona.
IMG_191011 IMG_201511 IMG_191711 IMG_190111 IMG_186811 IMG_176811 IMG_183311 IMG_176911 IMG_151211 IMG_152511 IMG_153711 IMG_153211 IMG_154711 IMG_153311 IMG_153811 IMG_154011 IMG_156811 IMG_157511 IMG_155911 IMG_158211 IMG_158711 IMG_159611 IMG_159311